Meal preppen voor beginners

Mealwatte?

Meal prepping of meal preppen betekent letterlijk ‘maaltijd voorbereiden’. Je kookt in één keer dus voor verschillende dagen of maaltijden.

De voordelen hiervan zijn talrijk:

  • Je maakt je keuken maar één keer vuil, en hebt maar één keer een grote afwas
  • Er is minder verspilling: dingen zoals sla, kruiden of champignons verpieteren niet ergens onderin je koelkast
  • Je batcht activiteiten zoals groenten schoonmaken en snijden, pasta of aardappelen koken, peulvruchten of vlees roosteren in de oven, … waardoor dat sneller en efficiënter gaat
  • Luisteren naar je lichaam gaat gemakkelijker: als je honger krijgt, staat er binnen 1-2-3 een maaltijd op tafel
  • Je eet over het algemeen gezonder. Als je een drukke dag achter de rug hebt, en normaal een diepvriespizza in de oven zou schuiven, heb je nu al vers eten
  • Klinkt wat tegenstrijdig, maar sinds we mealpreppen, eten we eigenlijk nog gevarieerder dan voordien. Anders aten we bijvoorbeeld heel vaak brood ‘s ochtends of ‘s middags, terwijl ik dat niet eens zo graag lust
  • Je kan veel sneller aan tafel tijdens de avondrush
 
Er zijn verschillende varianten van meal preppen. Ik kook meestal echt volledige gerechten, maar je kan bijvoorbeeld ook alleen bepaalde componenten schoonmaken, snijden en koken/roosteren/stomen/…
 
Met die tweede variant heb je dan een soort ‘salad bar’ of ‘buffet’ in je koelkast, waarmee je daarna maaltijden kan samenstellen. Denk maar aan gestoomde broccoliroosjes, geraspte wortels, gemarineerde en gebakken tofu, gekookte pasta, geroosterde kikkererwten, schoongemaakte salade, …
Meal preppen voor beginners

Wat heb je nodig om te meal preppen?

  • Goede bewaardozen, waarvan je ook het deksel hebt 😉 ik ben bijvoorbeeld grote fan van de glazen bewaardozen van Ikea, die kunnen ook in de oven en diepvriezer, dus multifunctioneel!
  • Ongeveer twee uur tijd. Lijkt een hele investering, maar tel eens op hoe lang je anders elke dag in de keuken staat… Door het koken te batchen, ga je veel efficiënter te werk en bespaar je dus eigenlijk tijd!
  • De ingrediënten voor meerdere maaltijden/dagen. Zorg dus dat je kort voor je mealprepsessie je boodschappen gedaan hebt, zodat alles zo vers mogelijk is, en dus ook zo lang mogelijk bewaard kan blijven.

 

 

Bewaaradviezen

De meeste gerechten kan je 3 dagen bewaren in de koelkast, in een goed afgesloten bewaardoos. Zitten er dierlijke producten zoals vlees, vis, zuivel of eieren in? Dan over het algemeen iets korter. Indien het hele gerecht daarentegen plantaardig is, zou ik zelfs tot 4 dagen durven rekken.

Op koelkasttemperatuur kunnen bacteriën zich niet vermenigvuldigen. Belangrijk is wel dat je het gerecht hygiënisch bereidt en zo snel mogelijk laat afkoelen.

 

Hou rekening met deze regels:

  • Was je handen altijd voor je begint met koken, maar ook na een bezoekje aan het toilet, als je moet niezen of hoesten, of als je je neus moet snuiten
  • Ontdooi diepgevroren ingrediënten correct (in de microgolfoven als het snel moet gaan, of de koelkast als je ze bijvoorbeeld de dag voordien al uit de diepvries haalt)
  • Gebruik schone snijplanken en was deze na elke handeling af met afwasmiddel, zeker als je met rauwe dierlijke producten hebt gewerkt
  • Bij een temperatuur van 60°C worden de meeste bacteriën gedood. Zorg dus dat je je gerechten altijd goed verhit, en dat vlees, vis en eieren goed gaar zijn
  • Koel je gerechten zo snel mogelijk af, en zet deze na maximum een uur in de koelkast

 

 

Leuke kookboeken en websites

Zelf ben ik hele grote fan van de boeken van Keda Black. Ik heb ‘Mealprepping’ en ‘Mealprepping vegetarisch’ en gebruik deze heel vaak. Fijn is dat de weekmenu’s ook seizoensgebonden zijn.

Ook het boek van Stefanie Baert van Foodlove, ‘Ready, set, go’ is een dikke aanrader! Daar staan themagebonden mealpreps in, telkens per 3 dagen. En heel wat extra tips en tricks over meal preppen. Stefanie heeft ook een online mealprep masterclass die je kan volgen via SPOT.

En ook Hellen van BIBI is een mealprep queen. Op de BIBI website staan er heel wat leuke meal prep receptjes die je gratis kan raadplegen. En als je meedoet aan hun online formule BIBI kookt in 1-2-3, krijg je onder andere toegang tot hun volledige meal prep database.

Meal preppen voor beginners

Hé, lieve mama!

Deze blogpost is een voorproefje van Postpartum Power.

In deze online cursus van 8 weken begeleid ik jou als mama op weg naar meer energie, minder stress, en meer rust in je hoofd.
 
Wil je beter voor jezelf zorgen?
Wil je je opnieuw goed in je vel voelen?
Wil je tijd en energie hebben voor wat écht telt
 
Dan is Postpartum Power zeker iets voor jou. Waar wacht je nog op? Jij verdient dit, lieve mama!

1 gedachte over “Meal preppen voor beginners

  1. Judith Lievens

    Wij zijn nog beginnende mealpreppers dus alle tips zijn welkom! Maar wat een lifesaver! ‘s Avonds gewoon iets opwarmen, soms nog pasta koken of een burger bakken en klaar. En vooral rustige quality time met Felix ♥️

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.