Wat is mijn ideale gewicht?

Toen ik begon als diëtiste, vroeg ik steevast aan mensen wat hun streefgewicht was. Naar welk gewicht ze zelf graag wilden. En dat zorgde héél vaak voor frustraties. 

Je kan je lichaam namelijk niet op een gewicht houden dat niet geschikt is voor je lichaam. 

Ideaal gewicht

Okee, eventjes mind blown waarschijnlijk? Ik leg dit even beter uit: als je heel veel tijd en moeite moet investeren in het onderhouden van je gewicht (lees: het ene strenge dieet na het andere, of strikte regels die je nooit lang kan volhouden), is dat blijkbaar niet het gewicht dat je lichaam nodig heeft.

Een lichaam zit zo ongelofelijk slim in elkaar dat het zelf heel goed weet wat zijn ideale gewicht is. En voor de ene is dat wat meer dan voor de andere.

Denk even terug aan je lichaamsgewicht van de voorbije jaren (je kindertijd natuurlijk niet meegerekend). Heb je gedurende langere tijd een stabiel gewicht gehad, zonder dat je echt op je eten lette? Dan is er een hele grote kans dat dit jouw ideale gewicht is. Ongeacht wat het bijbehorende BMI op dat moment is.

De Body Mass Index, of BMI, is namelijk volledig achterhaald. Deze index werd 200 jaar geleden uitgevonden door Adolphe Quetelet, een (Belgische!) wiskundige. De formule diende om de toenmalige bevolking in categorieën onder te verdelen, en had dus totaal niet als bedoeling om te oordelen over (over)gewicht of obesitas.

BMI houdt totaal geen rekening met belangrijke gezondheidsfactoren zoals buikomtrek en de lichaamssamenstelling. Iemand die veel aan krachttraining doet, en dus veel spiermassa heeft, zal hierdoor bijvoorbeeld benadeeld worden. Spieren wegen namelijk meer dan vet.

In mijn ideale wereld zouden weegschalen dus niet meer bestaan. Ze vertellen zó weinig over hoe gezond of ongezond een persoon is. Het is veel beter om te focussen op andere gezondheidskenmerken. Die zeggen namelijk wél of het goed of minder goed met je lichaam en gezondheid gaat.

Denk maar aan:

  • je buikomtrek
  • je lichaamssamenstelling (dus jouw hoeveelheid vetmassa en spiermassa)
  • je energielevels
  • je slaapkwaliteit
  • je bloedsuikerspiegel
  • je humeur
  • je huid
  • je focus, alertheid en concentratievermogen
  • je darmflora
  • je stoelgang
  • je cyclus
  • je spijsvertering
Postpartum Power

Hé, lieve mama!

Deze blogpost is een voorproefje van Postpartum Power.

In dit online traject van 8 weken begeleid ik jou als mama op weg naar confidence, selflove en fierceness! Eigenlijk kan je dit traject zien als een stukje zelfzorg, een investering in jezelf.
 
Wil je beter voor jezelf zorgen? Wil je je opnieuw goed in je vel voelen? Wil je tijd en energie hebben voor wat écht telt? Dan is Postpartum Power zeker iets voor jou.
 
Waar wacht je nog op? Jij verdient dit, lieve mama!