Ochtendroutine – 5 tips om je dag goed te beginnen

Goed begonnen is half gewonnen! Met deze vijf tips creëer jij jouw ideale ochtendroutine, en start je je dag met energie, intentie en focus.

Waarom een ochtendroutine?

De voordelen van een ochtendroutine zijn eindeloos… Je begint met intentie en focus aan je dag, waardoor zich dat een hele dag verder zet. Daardoor werk je vaak ook productiever en efficiënter. En niet onbelangrijk: doordat je de dag begint met zelfzorg, heb je minder stress, en ben je beter gezind!

Als je, net als ik, een vaste volgorde aanhoudt in je ochtendroutine, heb je het bijkomende voordeel dat je ook niet van ‘s ochtends vroeg moet beginnen met beslissingen nemen. Je kan namelijk maar een beperkt aantal knopen kwalitatief doorhakken per dag. En als je die ‘s ochtends al meteen opsoupeert aan twijfelen of je nu eerst zou bewegen, of eerst je planning zou maken… dan lijden je beslissingen de rest van de dag daaronder.

Dat is dus meteen al mijn bonustip voor jou 😉 stel je ochtendroutine zo op dat alle stapjes elkaar netjes opvolgen. Zo kan je deze bijna op automatische piloot doorlopen, en haal je het goud uit de mond van de morgenstond! 🙃

 

 

5 tips om jouw ideale ochtendroutine te creëeren

  1. Bouw je ochtendroutine stap voor stap op, en hou het haalbaar. Te groots willen starten, of er een te uitgebreide routine op na houden, is echt een valkuil. Zo wordt de kans groot dat je er heel snel weer mee stopt omdat je er teveel tijd of moeite moet in investeren.

    Een goede vuistregel is bijvoorbeeld om niet meer dan 5 activiteiten in je ochtendroutine op te nemen, uit volgende focusgebieden:

    • Fysiek welzijn: een ochtendwandeling, een korte work-out, een yogasessie, een koude douche, …
    • Persoonlijke groei: een non-fictie boek lezen, naar een podcast luisteren, journalen, mediteren, …
    • Planning: denk na over je doelen, en plan de mijlpalen en taken in die jou daar naartoe brengen

  2. Reken uit hoeveel tijd je ongeveer nodig hebt of wilt besteden aan je ochtendroutine. En sta op tijd op, zodat je niet moet stressen om alles rond te krijgen.

  3. Zorg ervoor dat alles klaar staat, en je meteen in je ochtendroutine kan vliegen. Leg bijvoorbeeld je journal en een balpen al klaar op tafel, of het non-fictie boek waar je in bezig bent. Ook je sportkleren en bijvoorbeeld wandelschoenen of yogamatje kan je de avond voordien al klaarzetten.

    Hoe minder hordes je moet nemen, hoe vlotter alles verloopt!

  4. Pas je ochtendroutine aan aan jouw noden en behoeften.

    Voor mij is beweging bijvoorbeeld mijn zwakke plek. Dus als ik dit al integreer in mijn ochtendroutine, ben ik zeker dat ik minstens die beweging al gehad heb.

    En journalen en plannen geven mij enorm veel rust in mijn hoofd, dus dit is iets dat er voor mij zeker ook in moet.

    Maar misschien lees jij liever ‘s ochtends? Of wil je zeker een koude douche integreren in je ochtendroutine?

    Iedereen is anders, dus zorg dat jouw ochtendroutine bij JOU past, en niet bij de buurvrouw 😉

  5. Onderzoek wijst uit dat het het beste werkt als je nieuwe gewoontes vasthaakt aan bestaande gewoontes. Dit heet habit stacking.

    Zo leg je op den duur onbewust een verband tussen deze gewoontes. We zijn allemaal een beetje zoals de hond van Pavlov hé 😉

    Als je bijvoorbeeld elke ochtend een douche neemt, haak dan een korte work-out aan deze gewoonte vast. Zo wordt het op den duur een automatisme: eerst even bewegen, en dan lekker de douche in.

Kan je hier wat hulp bij gebruiken?

I’ve got you covered! Met de hulp van mijn GRATIS planner creëer jij jouw ideale ochtendroutine, en kan je tracken hoe goed je je gezonde gewoontes volhoudt. Vul hieronder je gegevens in, dan komt de planner jouw mailbox ingevlogen!