Hoeveel koffie mag ik tijdens de zwangerschap?

Misschien zag je vorig jaar de onheilspellende studie over cafeïnegebruik tijdens de zwangerschap passeren? Daarin stelde onderzoek J.E. James dat cafeïne volledig uit den boze is tijdens de zwangerschap, omwille van het verhoogde risico op zwangerschapsverlies, stilgeboorte, laag geboortegewicht en vroeggeboorte.

Ik schrok me meteen een hoedje, dat kan ik je wel vertellen. Ik dronk namelijk het grootste deel van mijn zwangerschap dagelijks 1 à 2 kopjes koffie, wat perfect binnen de huidige maximale hoeveelheden cafeïne ligt. Had ik ons kindje dan zo in gevaar gebracht?!

 

Op onderzoek

Wetenschapsverslaafd als ik ben, dook ik de literatuur in, en las ik die befaamde studie er nog eens grondig op na. Er zijn enkele tekortkomingen aan de studie waardoor de huidige aanbevelingen nog niet meteen zullen veranderen:

  • De studies die onderzocht werden in deze review, zijn beschrijvend van aard. Wat wil zeggen dat de wetenschappers geen invloed hadden op de inname van cafeïne van de deelnemers
  • De cafeïne inname werd beschreven door de deelnemers van de studie, en werd dus niet te gestandardiseerd of gecontroleerd door de wetenschappers. Als je weet dat een kop koffie tussen de 40 en de 150 mg cafeïne kan bevatten, afhankelijk van de zetmethode en de koffiesoort, is dat wel een groot verschil hé… Hetzelfde verhaal bij groene, zwarte of witte thee, al is het verschil daar kleiner: tussen de 30 en de 50 mg cafeïne per kopje.
  • Waargenomen verbanden (bijvoorbeeld tussen een hogere cafeïne inname en een hoger risico op zwangerschapsverliezen) zijn niet altijd oorzakelijke verbanden. Er spelen heel wat andere factoren mee in dit risico, denk maar aan roken, voeding, lichaamsgewicht, stress, …

Kortom, zoals zo vaak in de (voedings)wetenschap, is het geen zwart/wit verhaal. Wat uiteraard ook niet wil zeggen dat je à volonté koffie en thee kan drinken tijdens de zwangerschap. De huidige aanbevelingen van maximum 100 mg (Hoge Gezondheidsraad / Gezond Leven België) tot 200 mg (Voedingscentrum Nederland) blijven voorlopig van kracht.

In de visual hieronder vind je terug met hoeveel koffie, thee, cola en energiedrank dat overeen komt.

cafeïne

Vond je dit interessant?

Dan is mijn online masterclass ‘Voeding tijdens je zwangerschap’ zeker iets voor jou! In deze videotraining geef ik je alle wetenschappelijk onderbouwde info die je nodig hebt. Zo heb jij alles in handen om jezelf én je kindje te voeden tijdens deze bijzondere periode. Je kan ook vragen stellen.

En geen zorgen als je wat last hebt van pregnancy brain 😉  Je krijgt permanent toegang tot een kwaliteitsvolle opname van de masterclass. Je kan dus kijken waar en wanneer jij wil! 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.