Uitgetest: Your 50 days of green happiness #2

Morgen beginnen we al aan week 5 van de 7. Ongelofelijk hoe de tijd vliegt!

Gemist wat ‘Your 50 days of green happiness’ nu precies inhoudt? Dat kan je hier nalezen. En hier kan je de eerste update van 2 weken geleden terug vinden.

Ondertussen zit de routine er al wel in: op vrijdagavond of zaterdag doen we de boodschappen voor de hele week, op zondag probeer ik al wat voorbereidingen te doen, en elke avond bekijk ik goed of ik nog iets moet klaarmaken voor het ontbijt of de lunch van de dag erop.

Over de smaak van het eten kunnen we nog steeds niet klagen: veel afwisseling en -mits wat bijkruiden- lekkere gerechten. Maar die porties! Vooral de smoothies worden Jeroen dikwijls fataal, waardoor ik meer dan mijn portie opdrink (die sowieso al gigantisch is). Ook van het avondmaal hebben we al af en toe iets ingevroren omdat het gewoon té veel was.

Even wat voorbeeldjes van wat de voorbije 2 weken op tafel kwam: Burrito less burrito (een quinoasalade met onder andere spinazie en kidneybonen), een groene smoothie, linzen- auberginesalade met tzatziki, en apricot overnight oats (havermout met appel en gedroogde abrikozen).

imageimage imageimage

Twee dingen die me naast de portiegrootte meer en meer beginnen te ergeren: in het boek wordt aangeraden om voor de hele week boodschappen te doen, maar de kwetsbare/bederfelijke ingrediënten staan dan bijvoorbeeld pas de volgende zondag op het menu. Met als gevolg dat ik regelmatig een stukje schimmel van mijn groenten en fruit mag afsnijden, of verlepte sla uit de koelkast mag vissen.
Een tweede frustratie is dat er totaal geen lijn zit in het al dan niet in seizoen zijn van groenten en fruit: er belanden elke week zowel zomerse als winterse producten in mijn winkelkar. Zowel op ecologisch als economisch vlak doet dat pijn.

Qua voordelen voel ik nog steeds hetzelfde: meer energie en concentratie, ook al heb ik veel drukkere weken dan vroeger. Mijn acne is ook nog steeds mooi onder controle. We zijn deze week wel allebei flink verkouden geworden, maar anders zijn we dat bijna heel de winter door, dus da’s eigenlijk ook al mooi!

Conclusie: nog twee weekjes en onze 50 days zitten erop… Dan post ik nog een laatste nabeschouwing, inclusief een overzichtje van hoeveel kilo’s en centimeters ik tegen dan al of niet kwijt ben. Volg je graag in realtime mee wat er nog op ons bord komt de komende weken? Volg me dan zeker op Instagram!

 

10 Comments

  1. Djuli

    februari 7, 2016 at 22:06

    Ziet er allemaal heerlijk uit! Je frustraties kan ik wel begrijpen. Ik ben wel benieuwd of je een product ook helemaal op maakt. Als je bijvoorbeeld de helft van een zak spinazie moet gebruiken, komt het dan in een later recept nog eens terug?

    1. admin

      februari 8, 2016 at 20:03

      Dankjewel, Djuli! Ja, daar houden ze in het boek gelukkig wel rekening mee. Er staat ook meestal bij het boodschappenlijstje vermeld hoeveel gram je van iets nodig hebt, bv. Een zak spinazie van zoveel gram, of een kleine butternut van ongeveer een halve kilogram, … Op die manier blijf je niet met restjes zitten, en zie je letterlijk je koelkast helemaal leeg geraken tegen het einde van de week 🙂

      1. Djuli

        februari 9, 2016 at 12:21

        Klinkt goed! Misschien toch eens proberen 🙂

  2. Le petit requin

    februari 8, 2016 at 19:37

    Klinkt op zich wel goed, maar die minpunten zijn toch wel serieuze minpunten, vind ik. Zeker dat eerste is toch heel makkelijk op te lossen door die gerechten gewoon als eerste in te plannen, zou je denken.

    1. admin

      februari 8, 2016 at 20:07

      Ja, daar hebben ze niet zo goed over nagedacht, vrees ik 🙂 een werkpuntje voor de dames!

  3. fieke

    februari 9, 2016 at 07:21

    Die salade met aubergine ziet er superlekker uit!
    Jammer van de minpuntjes, maar kan je zelf niet een beetje schuiven met de recepten?
    Het gebruik van niet-seizoensgroenten vind ik ook wel jammer…

    1. admin

      februari 9, 2016 at 17:36

      Dat kan, ja, maar dan gaat het nut van de weekmenu’s een beetje verloren vind ik… Da’s net het gemak van het boek, dat alles mooi uitgeschreven staat wat je wanneer moet maken etc, want dikwijls maak je de maaltijd voor 2 keer klaar (voor ‘s avonds en dan de middag erop)

  4. Kelly

    maart 27, 2016 at 19:32

    Hé Silke, ik kwam hier even terug om nog eens te lezen over het boek omdat ik toch nog steeds twijfel om het (in de zomer) eens te proberen. Maar ehm: die laatste nabeschouwing waarover je hier schrijft, heb ik die gemist of komt die er nog aan? 🙂

    1. Julienne

      maart 28, 2016 at 07:44

      We zijn inderdaad een weekje te vroeg gestopt… De laatste week was met ‘s ochtends vasten en zo, dat zagen we niet echt zitten.

      Plus die smakeloze zomergroentjes in de winter waren we een beetje heel beu aan het worden.

      Ik geef het zelf misschien nog een nieuwe kans in de zomer, maar ik ga Jeroen niet meer zo ver krijgen denk ik :p

      1. Kelly

        maart 30, 2016 at 19:23

        Juist, dat heb ik precies toch wel ergens gelezen! Vasten, dat vind ik er ook wel wat over. Allez, toch in dit geval: in principe heb je al die weken toch al heel ‘zuiver’ gegeten? Ik heb net ook eens de nieuwprijs opgezocht, maar slik! Ik denk dat ik het deze zomer eens in de bib ga zoeken 🙂

Leave a Reply

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: