Uitgetest: de pomodoro-methode

In het kader van de ‘Perfect?’ blog challenge van Miss Pixie’s Blog gaan we een hele zomer lang elke week samen een opdrachtje aan. Zo hopen we met z’n allen een beetje meer perfect te worden ?

Dit waren de vorige uitdagingen:

Deze week stond in het kader van productief zijn. Ik ben een goede werker (al zeg ik het zelf) maar als ik van thuis werk, ben ik nogal snel afgeleid. Dan durf ik mijn taken nogal eens te onderbreken met een ander to do-tje: als ik aan het bloggen ben, denk ik plots aan de wasmachine die ik nog moet inladen, en terwijl ik dat aan het doen ben, zit ik al met mijn gedachten bij het onkruid dat ik dringend nog eens moet wieden. Uiteindelijk geraakt alles wel gedaan, maar efficiënt is anders…

Ik had vroeger al wel eens gehoord van de pomodoro-methode, en nu die opnieuw opdook in het overzicht met productiviteitstips dat Miss Pixie had opgesteld, besloot ik om dat nu eindelijk eens te gaan uittesten!

 

De pomodoro-methode is een manier van werken waarbij je je tijd opdeelt in blokken. Je begint met een blok werktijd van 25 minuten, en neemt daarna 5 minuten pauze. Dit herhaal je 4 keer, waarna je een iets langere pauze neemt van 10 minuten. Als je dit hele stramien nog eens herhaalt, kom je ongeveer aan een halve werkdag uit.

De naam ‘pomodoro’ komt voort uit het feit dat de uitvinder een keukenwekker in de vorm van een tomaat gebruikte voor het indelen van zijn blokken. Tegenwoordig kan je echter even gemakkelijk een timer instellen op je gsm, of gebruik maken van de vele apps en websites die er intussen al bestaan. Ik gebruikte bijvoorbeeld de website Tomato Timer.

Het voordeel van deze werkwijze is dat de ‘werk’blokken kort genoeg zijn om je echt voor de volle 100% te concentreren. Je weet dat je binnen minder dan een halfuur toch weer even de benen kan strekken of eens door je sociale media kan scrollen, dus de verleiding is veel kleiner om dit tijdens je werktijd te doen.

Ik stond er in het begin een beetje sceptisch tegenover om mijn tijd zo strikt in blokken te verdelen, maar ik heb het nu een weekend lang uitgetest, en voor mij werkt het echt wel! Ik had een vrij strakke planning opgesteld met net iets teveel to do‘s, maar ik ben perfect rond geraakt.

Pomodoro-methode, je hebt er een nieuwe fan bij!

 

Heb jij tips of tricks om productiever te werken? Wat werkt goed voor jou, en wat net helemaal niet?

4 Comments

  1. Evi

    augustus 6, 2017 at 19:15

    Die methode wou ik ook wel eens testen maar het kwam er deze week totaal niet van 🙂 Wel bundel ik vaak gelijkaardige taken en voer ik ze na elkaar uit. En dat werkt goed voor mij. Net als de dag op voorhand plannen en aan een opgeruimd bureau werken.

    1. Julienne

      augustus 8, 2017 at 18:42

      Dat zijn ook goede tips! Dankjewel, Evi!

  2. Le petit requin

    november 8, 2017 at 16:40

    Ik heb het ook al geprobeerd, maar bleef dan te lang “plakken” na mijn pauzes… Al wil ik het wel nog eens opnieuw proberen, o.a. omdat ik net die week van de challenge niet mee deed (wat er mij aan doet denken dat ik eigenlijk nog wilde bloggen over de weken waar ik wel aan deelnam… woepsie 😉 ). Je geeft mij alleszins wel moed, super dat je zoveel gedaan kreeg!

    1. Julienne

      november 11, 2017 at 18:13

      Zeker doen! Ik zou het ook beter nog wat vaker doen, het komt er niet altijd van…

Leave a Reply

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: