Kookboekweek – Your 50 days of green happiness

Zoals ik hier reeds vertelde, zijn wij begin januari begonnen met “Your 50 days of green happiness”, een HCLF (high carbs, low fat) eetplan van 7 weken.

Aangezien “Your 50 days of green happiness” technisch gezien ook een kookboek is, koppel ik deze kookboekweek dan ook aan dit eetplan. Twee vliegen in één klap, want zo zijn jullie meteen op de hoogte van hoe het ons deze twee eerste weken vergaan is.

 

Het kookboek

In deze blogpost kon je al meer informatie lezen over “Your 50 days of green happiness”. Het is niet zomaar een kookboek, maar een eetplan: voor de zeven weken is er telkens een weekmenu en een boodschappenlijstje voorzien. Er staan recepten in voor ontbijten, middagmalen, avondmalen en tussendoortjes. In totaal zijn dat zo’n 100 recepten.

 

De recepten

Deze week aten we heel wat heerlijke dingen.

Zondag bakte ik een bananenbrood met frambozen dat als tussendoortje zou dienen voor de komende weken. Ik sneed het in porties, en vroor deze in.

Maandag aten we een restje pannenkoeken die ik zondag had gebakken. Deze werden afgewerkt met wat ‘suikervrije’ confituur met chiazaadjes, abrikoos en sinaasappel en heel wat fruit.

image  image

Maandag week ik even af van het weekmenu: omdat ik mijn champignons zaterdag al had gekocht, en deze normaal pas vrijdag op het menu stonden, was ik bang dat deze niet vers meer zouden zijn tegen dan. Ik maakte de champignonsoep dus al eerder, en switchte wat tussen de gerechtjes.

image

Woensdagavond was het feest: frietjes uit de Actifry, en een grote salade. Het was de eerste keer dat ik verse frietjes maakte in de Actifry (daarvoor waren het altijd diepvriesfrietjes die ik afbakte), en dat is best goed meegevallen!

image

Nog een favorietje: deze skinny pumpkin mousse. Hiervoor moest ik blokjes pompoen gaar koken, en die samen mixen met havermout, amandelmelk en wat kokosbloesemsuiker. Deze porties waren su-per-groot, dus we hebben hier langer van gegeten dan de bedoeling was.

image

Ook dit ontbijtje viel goed in de smaak: coconut french toast: sneetjes speltbrood, gewenteld in een mengsel van amandelmelk, maïzena, bloem en geraspte kokos, en daarna even tussen de grill gestoken.

image

En tot slot dit feestelijke ontbijtje dat we deze ochtend mochten opeten: pannenkoekjes met een ‘gezonde’ chocoladesaus op basis van water, een beetje cacaopoeder en dadels.

12571086_10206786086784739_1238176716_n

Tot slot aten we deze Happy green spaghetti vanmiddag. Lekker gekruid, en ondanks dat er enkel courgettes en paprika inzaten (terwijl ik normaal 5-6 soorten groenten in mijn spaghettisaus gebruik) heel smaakvol en zeker niet eentonig. Blij dat deze morgenavond nog eens op tafel komt!

12606764_10206786864644185_1763205565_n

 

Conclusie

Tot nu toe zijn we heel enthousiast over dit kookboek/eetplan! De porties zijn, ondanks dat ze niet veel calorieën aanbrengen, vrij groot door de grote hoeveelheden groenten en/of fruit. We hebben nu en dan dus wel eens iets moeten invriezen, of hebben er meerdere maaltijden van ‘moeten’ eten.

De recepten zijn lekker, ondanks dat dezelfde groenten en fruit vaak terugkomen: komkommer, tomaten, pompoen, bananen zijn hier al met kilo’s gepasseerd. Ik speel ook wel dikwijls wel wat met de kruiden en specerijen, omdat de gerechten anders iets te flauw zijn naar onze smaak. Wel heel leuk: er zit veel variatie in de weekmenu’s: soms eet je wel eens twee keer hetzelfde, maar in de ontbijtjes zit bijvoorbeeld heel veel afwisseling, terwijl we vroeger dikwijls hetzelfde aten.

Tijdens de eerste week waren we vrij veel geld kwijt (> 100 euro) aan de boodschappen, en ik was bang dat dit de rest van het eetplan zo zou zijn, maar ondertussen geef ik wekelijks even veel geld (ongeveer 50 euro) uit als we normaal ook kwijt waren aan onze boodschappen. Gelukkig maar!

Qua tijdsbesteding valt het wel een beetje tegen… Ik moet een goede planning maken om te zorgen dat alles op tijd klaar is en we elke dag de juiste lunch kunnen meenemen naar het werk. Dagelijks ben ik toch makkelijk 1 à anderhalf uur kwijt met de voorbereidingen en het koken. Anderzijds was ik vroeger ook wel veel tijd kwijt met het opstellen van een weekmenu en een boodschappenlijstje, dus op zich komt het misschien wel op hetzelfde neer.

Toch blijven we zeker doordoen met deze 50 dagen! Ik voel me een stuk energieker en helderder, en mijn acne is er echt op vooruit gegaan. Daarnaast is mijn ‘goesting’ naar snoep ferm verminderd. Ook Jeroen zegt dat hij zich beter kan concentreren, en minder zin heeft in zoet. Qua kilo’s of centimeters (buik-, taille- en heupomvang) heb ik er nog geen idee van, maar dat is voor mij geen prioriteit omdat ik geen overgewicht had/heb.

Ik houd jullie op de hoogte van het verdere verloop! Zie je graag dagelijks foto’s van wat we eten? Dat kan op mijn Instagram.

 

Doe jij al mee met #kookboekweek? Gebruik dan zeker de hashtag op Facebook, Instagram of Twitter. Fieke en ik vinden het superleuk om te zien welk kookboek jullie uit de kast redden!

13 Comments

  1. fieke

    januari 24, 2016 at 18:49

    Superleuk om te lezen wat jullie ervan vinden!
    Die ontbijtjes zien er echt superlekker uit :-).
    Het zou mij wel wat tegenhouden om zo lang aan alle voorbereidingen bezig te zijn, maar je hebt er dan ook wel originele en nieuwe receptjes voor in de plaats, zonder dat je je hoofd erover moet breken.
    ‘k Ben benieuwd hoe de volgende weken jullie zullen bevallen!

    1. admin

      januari 24, 2016 at 19:40

      Ja, op zich vraagt het best veel tijd, maar dat nadenken ‘spaar’ je dan inderdaad uit 🙂 doet deugd om eens gewoon weekmenu’s en recepten te volgen, zonder constant zelf creatief bezig te zijn en alles te moeten uitdenken en narekenen…

  2. gerhilde maakt

    januari 24, 2016 at 19:36

    Interessant dat je veel voordelen merkt, omdat jij sowieso best al gezond eet (lijkt mij). Het ziet er heel smakelijk uit allemaal!

    1. admin

      januari 24, 2016 at 19:39

      Ja, ik had niet verwacht dat we er zoveel voordeel van zouden hebben… ben benieuwd naar hoe het ons verder zal afgaan, want heb van andere mensen gehoord dat er af en toe een moeilijkere week tussenzit.

      Dankjewel!

  3. Carolien - On a Healthy Adventure

    januari 29, 2016 at 09:43

    Dat ziet er allemaal lekker uit! Wel leuk dat er genoeg variatie zit in de menu.
    Super dat jullie er zoveel voordelen uithalen. Energie en minder acne klinken wel erg goed!
    Ben je tevreden over de Actifry? Ik overweeg om er zelf eentje te kopen.

    1. admin

      januari 30, 2016 at 08:02

      Hey Carolien, eigenlijk wel ja! Wij hebben heel goedkoop een tweedehandse op de kop getikt, maar als die de geest zou geven, zou ik er zeker een nieuwe aanschaffen 🙂 ik schrijf er binnenkort eens een review over, want we krijgen er toch regelmatig vragen over 😀

  4. Le petit requin

    februari 8, 2016 at 19:28

    Die pompoen-havermoutpap klinkt bizar en lekker tegelijk 🙂
    En ik ga door dit bericht een van de komende dagen eens champignonsoep maken, mmm!

    1. admin

      februari 8, 2016 at 20:05

      Ja, ik had er ook mijn twijfels bij, omdat het zo vreemd klonk, maar ik heb écht gesmuld! En lang leve champignonsoep!

  5. Mette

    februari 10, 2016 at 15:07

    Leuk om te lezen!
    Ik zit er zelf ook over te denken om het boek aan te schaffen.
    In je verhaal stond dat je nu ongeveer 50eu per week kwijt bent aan de boodschappen. Is dat voor twee personen, of per persoon?

    1. admin

      februari 12, 2016 at 19:23

      Hey Mette, da’s voor twee personen (gelukkig!)

  6. #kookboekweek | februari 2016 | Fiekefatjerietjes

    februari 21, 2016 at 08:04

    […] Silke volgt 7 weken lang het eetplan van ‘Your 50 days of green happiness’ en deelt naast wat ze de afgelopen week gegeten heeft ook haar ervaringen met het boek en de eetplanning! […]

  7. roos

    maart 31, 2016 at 12:36

    Verdubbel je de porties? Of is het recept aanhouden genoeg voor twee personen incl lunch voor de dag erna? De lunch is dan voor mij alleen 😉

    1. Julienne

      april 1, 2016 at 06:00

      Ik heb de eerste week alles verdubbeld omdat wij met z’n tweetjes zowel avondeten als lunch aten. Dat bleek een te grote portie voor ons, dus erna deed ik ongeveer maal anderhalf!

Leave a Reply

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: