Hoe stel ik een evenwichtig weekmenu samen?

Ongeveer een jaar geleden schreef ik al eens een blogpost over waar en hoe ik mijn boodschappen doe, en daar kwam er ook een stukje in voor over onze weekmenu’s. Ik kreeg van Anna Helena echter de vraag hoe ik het aanpak om ervoor te zorgen dat die weekmenu’s evenwichtig zijn.

Wel, ik heb natuurlijk een streepje voor door het feit dat ik diëtiste ben… Daardoor is het voor mij vrij gemakkelijk om een evenwichtig weekmenu op te stellen. Maar ik geef natuurlijk met veel plezier 5 onmisbare tips & tricks mee zodat het voor jou ook een (vegan) eitje wordt 😉

  1. Controleer je voorraadkast en koelkast: zijn er dingen die deze week op moeten? Of vind je verborgen schatten die je deze week wel nog eens zou willen eten? Perfect vertrekpunt voor een weekmenu! Noteer deze voedingsmiddelen ergens in het klad.
  2. Bekijk welke groenten en fruit er in seizoen zijn. Door de seizoenen te volgen, eet je vanzelf gevarieerder, en het is dan ook nog eens gezonder én beter voor de portemonnee. Ook hiervan kan je in het klad nota nemen.
  3. Gebruik je notities om aan de slag te gaan. Heb je een map, Evernote-notitie of Pinterestbord met receptjes? Of doe je deze week van #kookboekweek? Neem die bronnen er dan ook maar alvast bij.Veel kookboeken hebben achteraan een index met per ingrediënt de recepten die dit ingrediënt bevatten. Keihandig! Ook online kan je makkelijk recepten vinden met de ingrediënten die op je kladblaadje staan.
  4. Zorg voor een mooi evenwicht van eiwitbronnen (linzen, bonen, kikkererwten, tofu, seitan, tempeh, lupine, …) en koolhydraatbronnen (pasta, rijst, aardappelen, couscous, quinoa, zoete aardappel, …) zodat elke dag anders is.Uiteraard kunnen restjes de dag nadien nog opgegeten worden, maar probeer dit dan aan te vullen met wat extra andere groentjes, extra kruiden/specerijen, of een ander restje, zodat je niet  100% hetzelfde eet.
  5. Probeer er op te letten dat je ook bereidingswijzen eens afwisselt: wokken, roosteren, grillen, koken, pocheren, stomen, poffen, rauw laten, … Je kan zoveel doen met eten!
  6. Bonustip: merk je dat je toch vaak hervalt in dezelfde ingrediënten en/of recepten?- Daag jezelf uit om elke week 5 dingen te kopen die je de week ervoor niet mee had uit de winkel. Extra brownie points als het een ingrediënt is dat je nog nooit at!
    – Bekijk de weekmenu’s van anderen in de facebookgroep ‘Het weekmenu van’ , of de mijne hier op de blog natuurlijk 😉
    – En vraag aan je partner/kinderen/… wat zij volgende week eens willen eten. Jij blij, zij blij!

 


bron foto: Cathryn Lavery via unsplash

15 Comments

  1. Shannen

    november 12, 2017 at 12:03

    Ik vind de meeste tips wel bruikbaar, alleen dat je geen twee 100 procent hetzelfde mag eten. Dat lukt niet als je alleen woont. Ik kook vaak exact hetzelfde voor 2 of 3 dagen. Maar ik eet meestal wel 2 keer warm, dus dat compenseert dan wel hoop ik, en als ik een boterham eet met beleg, dan eet ik er ook rauwkost bij of soep.
    Ook nog een tip ivm seizoensgroenten, dat zijn groentepakketten van een lokale bioboer, zo eet ik ook zeer seizoensgebonden en gevarieerd.
    Groetjes

    1. Julienne

      november 15, 2017 at 18:52

      Het zijn tips hé, Shannen, niet de wet 😉

      Groentepakketten zijn inderdaad een hele goede manier om gevarieerd te eten!

    1. Julienne

      november 15, 2017 at 18:52

      Echt hé! Hij is al vrij oud maar het blijft een toppertje <3

  2. Kirsten

    november 12, 2017 at 17:07

    Leuke, bruikbare tips! Alleen die laatste, ‘vraag je partner wat hij wilt eten’, werkt bij mij niet, want dan zouden we elke dag pasta eten. Gelukkig is er online genoeg inspiratie te vinden, zodat zelfs drie keer per week pasta boeiend blijft!

    1. Julienne

      november 15, 2017 at 18:53

      Haha, gelukkig kan je inderdaad elke dag van het jaar een andere soort pasta en pastasaus eten 😉

  3. fieke

    november 12, 2017 at 19:01

    Als ik aan Bart vraag wat we gaan eten is het altijd ‘kies maar’. Gek word ik daar soms van!
    En die eerste foto is inderdaad ge-wel-dig 😀

    1. Julienne

      november 15, 2017 at 18:56

      Haha, maar met kookboekweek lukte het toch beter hé? Als hij post-itjes mag plakken? 😉

      1. fieke

        november 15, 2017 at 19:23

        Jep! Al komt het wel vaak voor dat hij niet helpt kiezen. Maar ondertussen ken ik zijn smaak al goed, en vandaag heb ik gescoord met een risotto 🙂

  4. José

    november 12, 2017 at 20:00

    Fijne tips ! Ik sluit me wel een beetje aan bij Shannen… En vooral nu met seizoensgroenten als koolraap en andere knollen, waar je in je eentje niet supersnel doorheen raakt…

    1. Julienne

      november 15, 2017 at 18:58

      Met ‘grote’ groenten zoals kolen en dergelijke gebruik ik dikwijls dezelfde groente op verschillende manieren en in verschillende gerechten. Dan maak ik bijvoorbeeld coleslaw, koolsoep en een curry 🙂 drie keer kool maar drie keer anders!

  5. Anna Helena

    november 12, 2017 at 20:07

    Variatie is duidelijk de oplossing 🙂
    En hoe zit het met noden en zaden? Kan ik regeltjes toepassen à la 1 X per week/maand een gerecht met zonnebloempitten/pompoenzaden/hennepzaad/chiazaad/…. Ik twijfel vaak of ik genoeg binnenkrijg van alle vitaminen en belangrijke stoffen. En ik denk vaak in de vorm van regels dus als er zijn…. 🙂

    1. Julienne

      november 15, 2017 at 19:00

      Ik raad eigenlijk aan om dagelijks een handje (ongeveer 25g) noten/zaden/pitten te eten, op de manier die je zelf het liefste eet… Ik gebruik ze vaak in/over smoothies, in ‘yoghurt’ en ‘plattekaas’ of zo uit het handje. Maar je kan ze ook over hoofdgerechten of soep strooien natuurlijk.

      Het zijn inderdaad vitaminen- en mineralenbommetjes <3

  6. Leen

    december 2, 2017 at 08:15

    Omg die pug van u is té schattig… insert emoticon met hartjesogen 😀
    That being said, weekmenu’s ik kan niet zonder. Ik snap niet hoe ik dat vroeger deed. Nu ja vroeger was ik vooral goed in pasta’s en wokschotels maken, meer kreeg ik toen niet uit mijn potten getoverd!

    1. Julienne

      december 3, 2017 at 08:43

      Echt hé! Is voor mij ook een enorme life saver…

      En dankjewel! Ik zal het complimentje doorgeven aan ons Lua 😉

Leave a Reply

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: