Granola

Granola is eigenlijk een fancy naam voor krokante muesli. Heerlijk met plantaardige melk (soja en rijst-kokos zijn mijn favorieten) of yofu.

Het recept is volledig naar eigen zin en voorraadkast aan te passen, bij mij zaten er bijvoorbeeld volgende dingen in: amandelen, hazelnoten, zonnebloempitten, gojibessen, rozijnen en dadels. Wees creatief!

 

Granola

Ingrediënten

  • 125 ml olie (bv. koolzaadolie, zonnebloemolie, gesmolten kokosolie)
  • 75ml ahornsiroop
  • 50g rietsuiker
  • 3 kl vanille-extract
  • snufje zout
  • 500g havervlokken
  • 200g noten, grof gehakt (bv. walnoten, amandelen, hazelnoten, peccannoten)
  • 100g pitten en zaden (bv. pompoen, sesam, zonnebloem, hennep)
  • 200g gedroogd fruit, grof gehakt (bv. rozijnen, gojibessen, abrikozen, dadels)
  • 50g geraspte kokos

 

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 180°C
  • Doe de olie, de ahornsiroop, de rietsuiker, het vanille-extract en het zout in een grote kom en meng tot een homogeen mengsel
  • Roer er de havervlokken en de noten doorheen
  • Stort het mengsel uit op een met bakpapier beklede bakplaat
  • Gebruik de onderkant van een koffietas om het mengsel plat te duwen, zo wordt de granola krokanter en krijg je grotere stukjes
  • Bak gedurende 30 minuten in de voorverwarmde oven, tot de granola goudbruin is. Draai de bakplaat na een kwartier eens om.
  • Laat de granola volledig afkoelen, en meng er dan voorzichtig de zaden, de pitten, het gedroogd fruit en de kokos onder
  • Bewaar de granola in een luchtdichte pot of bokaal

Granola | Julienne

Leave a Reply

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: