Goede gewoontes – 3 maanden later

Drie maanden geleden schreef ik voor de eerste keer over Better than Before, en in het algemeen over goede gewoontes. In de reacties vroeg Haaike hoe het intussen gesteld was met mijn voornemens. Een goede vraag, want stof genoeg voor een nieuwe blogpost!

In maart maakte ik een lijstje met de gewoontes waar ik toen op focuste:

  • minstens 7,5 uren slaap per nacht
  • elke ochtend (behalve op woensdag dus) na het opstaan meteen gaan wandelen met de hondjes
  • een groot glas water drinken voor het ontbijt, en doorheen de dag minstens 1,5 liter
  • elke dag schrijven in mijn ‘Happiness Project one line a day journal’ en ‘Cook’s one line a day journal’
  • een weekmenu maken (met als doel stressvermindering, tijdbesparing, en gevarieerder en gezonder eten)

Intussen zijn dat zo goed als dezelfde puntjes, enkel mijn one line a day journals zijn een beetje op de achtergrond geraakt omdat ik van softe schriftjesschrijfster naar hard core bullet journal junkie ben geëvolueerd op enkele weken tijd. En daar hebben deze en deze madam heel veel mee te maken. De prachtige mintgroene Leuchtturm 1917 die ik van mijn lieve broer en schoonzus kreeg voor mijn verjaardag uiteraard ook 😀

bullet journal | Julienne

 

Slaap

Hiermee gaat het prima. Ik heb veel zelfdiscipline en weet wanneer ik best in bed kruip om aan voldoende uren slaap te komen. Ik zou mezelf hier toch 9,5/10 voor durven geven…

 

Beweging

Dit lukt ook al beter dan enkele maanden geleden. Ik ga terug veel vaker met de fiets naar het werk – wat neerkomt op 40 km per dag – en ga regelmatig wandelen met de hondjes. Het enige nadeel aan de zalige zomerdagen is dat mijn meisjes hier niet zo goed tegen kunnen, en we dus eigenlijk enkel ‘s ochtends vroeg (of ‘s avonds laat) kunnen gaan wandelen.

En nog een kleine domper: ik heb sinds kort de upgrade gemaakt van een Fitbit Charge HR naar een Fitbit Alta HR, en die telt volledig anders… Mijn fietstochtjes worden echt naar veel minder stapjes omgerekend dan vroeger 🙁   vaak geraak ik dus niet meer aan mijn 10.000 stappen die ik vroeger zonder al te veel moeite haalde.

Voor beweging geef ik mijzelf een 8/10. Kan altijd beter, maar met het mooie weer en de lange avonden ben ik veel meer geneigd om in beweging te blijven, dus dat komt wel goed.

Water

Heel simpel: 10/10. Ik drink zonder problemen 1,5 liter en ga nu vaak zelfs naar de 2,5 à 3 liter. Mijn lichaam is zodanig gewend geraakt aan de hydratatie dat ik bijna de hele dag een droge mond heb en dus zonder problemen water naar binnen blijf gieten 😉

 

Schrijven

Zoals ik hierboven al zei, heb ik mijn one line a day journals eigenlijk vervangen door mijn bullet journal. Vaak hield de praktische kant van én een schriftje én een happiness journal én een food journal mij tegen om er elke dag in te schrijven, en dat probleem heb ik nu dus niet meer. Dit puntje krijgt dus ook een 10/10.

bullet journal | Julienne

 

Gezond eten

Heel fout om dit als diëtiste op te biechten, maar dit gaat een beetje met ups en downs… Sommige avonden heb ik echt het fut niet meer om nog een verse maaltijd op tafel te toveren, al worden die avonden wel schaarser en schaarser. Mijn weekmenu’s helpen hier zeker bij, maar ook het feit dat ik veel minder hooi op mijn vork neem. Ik stop eind deze maand met mijn praktijk waardoor ik meer tijd en minder stress heb.

Ook het feit dat onze zelfplukboerderij terug open is, is een héle dikke meevaller. Vorige zaterdag zijn we voor de eerste keer gaan plukken, en we hebben zonder enige moeite heel de week supergezond gegeten. En wacht maar tot onze moestuin op volle toeren draait, dan wordt het nóg gemakkelijker 😉 hiervoor geef ik mijzelf een 8,5/10. Ik weet dat we sowieso gezonder eten dan de gemiddelde Vlaming, maar uit beroepsmisvorming is dit niet voldoende voor mij.

 

Conclusie

Het gaat zeker de goede kant op, maar het kan altijd beter. Alleen al daarom ga ik met héél veel plezier meedoen aan de superleuke blogchallenge van Miss Pixie. Want ook ik wil de beste versie van mezelf zijn 😉

 

 

 

Hoe is het met jouw goede gewoontes gesteld? En ben jij al gezwicht voor de bullet journal madness?

16 Comments

  1. Anna Helena

    juni 15, 2017 at 20:58

    Ik negeer de bullet journal madness compleet ?

    1. Julienne

      juni 17, 2017 at 16:39

      Haha, dat is je volste recht!

  2. Greet

    juni 16, 2017 at 12:30

    Ik laat de bullet jounal madness volledig aan mij voorbijgaan. Maar de paar keer dat ik de laatste tijd de naam van Gretchen Rubin (hier en op andere plaatsen) ben tegengekomen is dan weer wel blijven hangen. Ondertussen helemaal fan van haar podcast! (Better than before heb ik nog niet gelezen)

    1. Julienne

      juni 17, 2017 at 16:40

      Heerlijke podcast hé! Ik word er altijd supervrolijk van 🙂

  3. Katrien

    juni 16, 2017 at 20:22

    Ik hou keihard van stationery. Maar ik laat die hypes toch even passeren. Ik mis de tijd en de creativiteit om me daar mee bezig te houden. Al vind ik het bij anderen superleuk!

    1. Julienne

      juni 17, 2017 at 16:41

      Ik ben ook niet supercreatief hoor, als ik sommige bullet journals op Pinterest zie, breekt het koude zweet mij al uit, haha! Maar dat is net de charme van bullet journalling vind ik, je doet er 100% je eigen ding mee 🙂

  4. fieke

    juni 17, 2017 at 19:33

    Jammer dat je stopt met je praktijk, maar goed dat je voor jezelf kiest! Het is fijn om hier een update te lezen, en je bent precies echt wel goed bezig met je voornemens!
    En die bullet journal, ik ben ook gezwicht. Nuja, ik doe het niet ‘volgens het boekje’, maar helemaal op mijn eigen manier. En dat mag, dus dat is perfect :-).

    1. Julienne

      juni 21, 2017 at 17:48

      Zo is dat! Om ons Kathleen nog eens te quoten: “you do you” 😉

  5. Shannen

    juni 18, 2017 at 21:06

    Ik ben nog niet mee met de hype van de bullet journal. Zijn er goede boeken met tips?
    En jammer dat je stopt met je praktijk, waar ga je je dan mee bezig houden als ik vragen mag?
    Groetjes!

    1. Shannen

      juni 18, 2017 at 21:09

      Oja, ik wilde nog zeggen dat ik dat gevoel van dehydratatie ook snel heb, en ook altijd dorst heb, ik dacht soms dat dat iets medisch was ofz, maar het kan dus gewoon liggen aan het feit dat ik dat mijn lichaam zo gewend heb gemaakt 😉

      1. Julienne

        juni 21, 2017 at 17:52

        Inderdaad, je lichaam is dat gewend… Goed dat het zo is, en niet omgekeerd: veel mensen kennen gewoon geen dorstgevoel meer omdat ze steevast véél te weinig drinken.

    2. Julienne

      juni 21, 2017 at 17:50

      Ik heb nog een voltijdse job bij een start-up rond gepersonaliseerde voeding 🙂 en ik geef ook vaak lezingen en workshops nu.

      Kelly Deriemaeker van Tales from the Crib heeft net een leuke handleiding uit! Heel mooi vormgegeven, en alle info die je nodig hebt om er in te vliegen!

  6. Le petit requin

    juni 20, 2017 at 11:09

    Super bezig! Jammer dat je je praktijk “moet” stopzetten, maar als het voor teveel drukte zorgt, dan lijkt mij dat hoe dan ook een heel gezonde oplossing!
    En euh, fout om als diëtiste toe te geven dat je niet altijd fut hebt om vers te koken? Baneet jong, net heerlijk menselijk en daardoor veel motiverender dan wanneer je een “ik doe alles altijd perfect”-diëtiste zou zijn; daar wordt een mens alleen maar depressief van 😉
    Mijn sporthorloge telt helemaal geen stappen als ik fiets. In het begin vond ik dat frustrerend, maar nu denk ik gewoon: als ik al x km gefietst of gezwommen heb, dan zijn 5000 stappen (of minder, al naargelang de grootte van x 😉 ) ook goed; gesport heb ik namelijk hoe dan ook. Al is het desondanks natuurlijk wel leuker om dat balkje van de 10.000 elke dag groen te zien worden 🙂

    1. Julienne

      juni 21, 2017 at 17:53

      Hihi, lief dat je dat zegt 😉

      en inderdaad: dat groene balkje is zoooo leuk (en verslavend!)

  7. Hilde

    juni 21, 2017 at 10:42

    BuJo pas ik al een hele tijd toe, ik doe het wel op mijn manier (the easy way) en die werkt perfect. Wat jammer dat je met je praktijk als diëtiste moest stoppen. Maar keuzes, daar zijn altijd wel redenen voor hé 😉 . Dat voldoende water drinken, daar heb ik ook géén moeite mee. Meer bewegen…ik onderneem kleine stapjes daarin…ik werk momenteel aan een heus work-out plan. Het opstellen van een weekmenu helpt inderdaad. Ik schreef er een tijdje terug iets over in Hoe ik tijd uitspaar in de avondrush.

    1. Julienne

      juni 21, 2017 at 17:54

      Super dat het ook zo goed gaat met jouw goede gewoontes!

Leave a Reply

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: