10 x inspiratie voor tussendoortjes

Alweer deel vier van onze tetralogie (jaja, zo heet de grote broer van een trilogie…)! Graag de andere delen nog eens herlezen? De inspiratiepost voor het ontbijt vind je hier, de tips voor de  lunch hier en de ideetjes voor het avondeten hier.

Als diëtiste ben ik helemaal pro tussendoortjes, maar dan wel liefst gezonde natuurlijk. Hieronder vind je 10 ideetjes:

  1. Fruit: volgens de actieve voedingsdriehoek zou je dagelijks minstens 2 – 3 stukken fruit moeten eten. Zelf kom ik daar gemakkelijk aan. Ik eet zo veel mogelijk volgens de seizoenen, dan is fruit het lekkerst, gezondst én betaalbaarst. Even checken wat nu in seizoen is? Klik hier! Ook gedroogd fruit kan af en toe een leuke afwisseling zijn. Let hier wel mee op, want doordat het water hieruit verdampt is, is gedroogd fruit geconcentreerder in calorieën.
  2. Noten, zaden, pitten: héérlijk. En bovendien echte voedingsstoffenbommetjes. Maar ook hier dezelfde opmerking: dens in calorieën, dus hou het bij porties van ongeveer een handje per dag.
  3. Ook gebak kan af en toe eens als tussendoortje! Zelfgemaakt vind ik vaak het lekkerst, maar ook een koekje of taartje uit de winkel of van bij de bakker kan mij ongelofelijk smaken. Geen idee waar je 100% plantaardig gebak vindt? Neem dan gerust eens een kijkje bij FLOCKfoods, Chez Mariette of Madam Bakster! Deze girlbosses maken héérlijke dingen.
  4. Je collega’s, vrienden of familieleden zullen je misschien smalend konijntje noemen (dat doen ze bij mij toch af en toe), maar ook groentjes zijn een tof tussendoortje! Een wortel uit het vuistje, paprika in reepjes gesneden, een handje kerstomaatjes of radijsjes, een stuk komkommer, … Jum!
  5. Ook in de vorm van soep kan je bergen groentjes naar binnen werken. Een goede tip is om een grote pan soep te maken als je eens wat tijd over hebt (ook al duurt dat écht niet lang), en deze dan in porties in te vriezen. Op die manier heb je altijd verse soep binnen handbereik. Ideetjes voor toffe smaakcombinaties zijn bijvoorbeeld wortel/kokos/curry, zoete aardappel/paprika of bloemkool/venkel.
  6. Ik eet meestal ‘zuivel’ bij het ontbijt, onder de vorm van plantaardige yoghurt of plattekaas, maar je kan deze ook perfect als tussendoortje meenemen! Zelfs een plantaardig puddingske op zijn tijd kan smaken. Liefst mét een speculoosje op de bodem, mmm.
  7. Een hongertje tussendoor? Crackers, maïswafels, rijstwafels, … lossen dat wel voor je op. In de biowinkel vind je heel wat verrassende soorten.
  8. Nog een vitaminebommetje: een smoothie. Hier vind je enkele gouden tips.
  9. Een mueslireep of granolabar is ook een heerlijke hap tussendoor. Dé queen van de repen is ongetwijfeld Angela Liddon van Oh She Glows. Daar vind je tientallen recepten, wel engelstalig…
  10. Als je zelf popcorn maakt, is dat eigenlijk ook een gezonde snack! Sinds kort maak ik ze zonder vetstof in de microgolfoven, en serveer ik ze met paprikapoeder, kala namak of currypoeder. Ook geroosterde kikkererwten zijn een toppertje!

Wortel - Kokossoep12309642_10153108372156744_3915513584822488040_o
11406554_10152796839361744_3023794739576399510_o11406700_10152824553781744_6094790013109470783_o

8 Comments

  1. Hilde

    mei 30, 2016 at 09:03

    Ik vind gezonde tussendoortjes (zoals fruit, raw bites, yoghurt, een zelfgemaakte smoothie, een handvol – ongezouten – noten) jè van hèt. Maar ook verse groentensoep, zowel in de winter als in de zomer, kunnen me smaken. En dat voel je, véél en véél beter dan ongezonde snacks.

    1. Julienne

      juni 3, 2016 at 08:18

      daar heb je helemaal gelijk in, Hilde 🙂

  2. Greet

    mei 30, 2016 at 12:37

    Leuk, die overzichten met suggesties. Nu heb ik wel zin gekregen in pudding met speculoos.

    1. Julienne

      juni 3, 2016 at 08:19

      Haha, aan de slag dan maar 😉 nu jij erover begint, krijg ik ook weer zin…

    2. Le petit requin

      juni 16, 2016 at 12:50

      Haha, echt he! Ben blij dat het niet meer lang duurt voor we in België zijn, want we hebben geen speculoos meer in huis en hier verkopen ze dat niet (boehoe!).

      Fruit als tussendoortje is inderdaad zooo lekker. Zeker nu, oh, ik kan zo blij worden van al die aardbeien en kersen en bessen, mmm!

      1. Julienne

        juni 17, 2016 at 06:50

        Ooh, hebben ze dat niet in Zwitserland? 😮 gelukkig komen jullie regelmatig eens terug dan!

  3. Sandra

    februari 21, 2018 at 09:52

    Leuk overzicht! Die kikkererwten nooit aan gedacht dank je.

    1. Julienne

      februari 21, 2018 at 10:55

      Bedankt, Sandra! Ja, als hartige snack zijn die echt heerlijk!

Leave a Reply

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: